Sunday 29 January 2012

CEMS Engineering Sdn Bhd

ProfilUsahawanPilihan
Ramesh Selvanayagam
CEO

Alamat :  
CEMS Headquaters
Unit 19-5, Block C1, Dataran Prima Jalan PJU 1/41,
47301 Petaling Jaya
Selangor Darul Ehsan, Malaysia
Telephone : +603 7884 8289
No Fax : +603 7805 5884
Email : info@cems.com.my


Jenis Perniagaan : Pengurusan Tenaga
Tahun pemubuhan : Akhir 2005
Pembuatan produk : Kimia, Petroleum, Tenaga


PENGENALAN SYARIKAT
Sejak penubuhannya pada penghujung tahun 2005, CEMS Engineering Sdn.Bhd. (CEMS) telah terlibat dalam penyelidikan dan pembangunan Sistem Pengurusan Tenaga (EMS) bagi pendingin komersial. CEMS singkatan ® bermaksud " Sistem Pengurusan Pendingin Tenaga". CEMS ® perniagaan teras dalam pengurusan dan pemuliharaan tenaga untuk sistem penghawa dingin berpusat pendingin, terutamanya untuk empar, sistem, pendingin putar atau salingan elektrik didorong. Pasukan pembangunan terdiri daripada jurutera profesional dengan pengalaman pengurusan tenaga yang berjumlah lebih 30 tahun.

Pada tahun 2007, syarikat ini telah dianugerahkan dengan status Koridor Raya Multimedia (MSC) berstatus perintis dalam pengurusan tenaga pendingin di Malaysia. CEMS juga diakui oleh Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC). Pada tahun 2009, CEMS adalah penerima Anugerah Tenaga Asean. Pencapaian CEMS terbaru Anugerah Khas bagi Produk Inovatif di bawah Anugerah Kecemerlangan Produk 2009 yang dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Kecekapan dan pemuliharaan tenaga sentiasa menjadi matlamat utama inovasi Sistem CEMS. CEMS telah membuat satu penemuan yang luar biasa dalam pemuliharaan tenaga dalam skala kemudahan komersial yang besar dan Perindustrian yang iklim dikawal. Pemasangan meliputi seluruh Malaysia di Selangor, Kuala Lumpur, Perak, Pulau Pinang, Sabah dan pemasangan luar negara di Thailand.

Menggunakan kepintaran dan logik, CEMS mampu membenarkan pendingin untuk beroperasi pada tahap yang paling optimum dengan mengoptimumkan penggunaan pendingin sepadan dengan beban bangunan yang sebenar. Sistem CEMS menggunakan pendekatan baru dalam menentukan parameter operasi dioptimumkan daripada pendingin. Algoritma genetik yang menggabungkan prinsip-prinsip pemindahan haba, analisis psikrometer, termodinamik dan benaran matematik digunakan untuk mengendalikan penyejuk dalam cara yang paling cekap tenaga. Semua ini dilakukan tanpa menjejaskan tahap keselesaan penghuni dan mematuhi piawaian industri.

Penjimatan besar boleh dicapai kerana pendingin yang menjadi pengguna terbesar elektrik di sebuah kemudahan yang. Faedah pelaksanaan CEMS sebagai sistem pengurusan tenaga pendingin termasuk memperoleh CEMS sebagai alat diagnostik tumbuhan, mampu untuk melaksanakan rejim penyenggaraan berdasarkan keadaan, memanjangkan hayat penyejuk, perolehan kredit karbon dan menyumbang ke arah masa depan yang lebih hijau.

PRODUK






Sumber
1. http://www.cems.com.my/