Sunday 29 January 2012

Halalgel (M) Sdn Bhd

Profil Usahawan Pilihan
HALAGEL (M) SDN. BHD.
HALAGEL PLANT(M)SDN BHD
Lot A137, Jalan 2B,
Kawasan Perusahaan MIEL Sungai Lalang,
08000 Sungai Petani,
Kedah Darul Aman. MALAYSIA.
No Tel : +604 – 4481287 / 
              +604 – 4481288
No Faks : +604 – 4481286
Email:halagelmalaysia@halagel.com.my


Jenis Perniagaan : Pembuatan / Makanan Halal
Tahun pemubuhan : 1997
Pembuatan produk : Pembuatan gelati halal


HALAGEL (M) SDN. BHD
HALAGEL DISTRIBUTOR SDN BHD
WISMA JOHAWAKI
Level 1, Lot 3669,
Jalan Batu 3-Sg. Buloh,
Section U6, 40150 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan. MALAYSIA.
No Tel : +603 – 78453175 / +603 – 78454175
No Faks : +603 – 78457375
Email : halagelkl@halagel.com

Dato' Seri Talaat Bin Husain
Chairman
Halagel (M) Sdn. Bhd.


Profile Usahawan
Dato 'Seri Talaat mendapat Ijazah Sarjana Muda Sains Sosial dari Universiti Sains Malaysia dan kemudian Sarjana Pengajian Profesional dari Universiti Cornell, Amerika Syarikat. Beliau juga telah menghadiri Program Eksekutif Kanan, London Business School dan Program Pengurusan Lanjutan, Harvard Business School di samping mempunyai menghadiri Program Pengurusan Kanan beberapa semasa dalam perkhidmatan kerajaan.

Beliau menyertai perkhidmatan pentadbiran dan diplomatik pada tahun 1973 dan berkhidmat dengan kerajaan selama 34 tahun dalam pelbagai jawatan. Beliau telah berkhidmat di peringkat negeri dan persekutuan, di kalangan orang lain dalam jabatan, Perdana Menteri Institut Tadbiran Awam Negara, Kementerian bijih bef Pendidikan yang dilantik sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan dan sebelum bersara sebagai Kementerian Of Dalam Negeri Setiausaha Agung perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna. Semasa perkhidmatan beliau, beliau juga telah memegang jawatan Ketua Pentadbir, Istana Negara dan Datuk Bandar Bandaraya Ipoh.

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Pengerusi, Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Harta Intelek Malaysia Dan Litar Antarabangsa Sepang (SIC).

Pada masa ini, dia duduk di atas papan Shell Refining Company Berhad, Silverbird Group Berhad dan Konsortium Logistik Berhad di samping memegang jawatan Pengerusi di beberapa syarikat sendirian berhad. Beliau juga merupakan ahli lembaga Amanah Keluar Bound Malaysia.

Mohamad Yakob Bin Munshi Deen
Chief Executive Officer
Halagel (M) Sdn. Bhd.


Profile Usahawan
Encik Mohamad Yakob memperolehi Ijazah Sarjana Muda Sains Pertanian dari Universiti Pertanian Malaysia pada tahun 1986. Beliau bekerja sebagai Penolong Pengurus di Golden Hope Plantation dan kemudian dengan CIBA Geigy (M) Sdn Bhd sebagai wakil Perubatan untuk kawasan utara. Beliau telah dianugerahkan sebagai Wakil Jualan berdasarkan prestasi jualan kecemerlangan beliau.

Dalam tempoh ini, beliau mendapati bahawa kapsul gelatin keras yang paling kosong yang digunakan di Malaysia adalah sumber-sumber yang tidak halal. Beliau mengejar mencari kapsul Halal dan gelatin halal dan ini membawa beliau ke Pakistan. Dari situ, beliau memulakan perniagaan mengimport produk-produk ini pada tahun 1997 kepada Malaysia dan negara-negara jiran. Sehingga hari ini, Pakistan adalah pengeluar gelatin halal di dunia, dikendalikan dan diproses oleh orang Islam dan menghasilkan 100% gelatin halal dari sumber lembu yang halal.

Mohamad Yakob telah membawa Halagel (M) Sdn Bhd untuk tahun ke-11 operasi dan mengembangkan perniagaan daripada mengimport dan mengedarkan kepada pembuatan Produk Alternatif Halal.



PENGENALAN SYARIKAT
Diperbadankan pada bulan Ogos 1997, Halagel (M) Sdn Bhd adalah pengimport dan pengedar tunggal bagi makanan halal & gelatin gred farmaseutikal, kapsul gelatin keras kosong Halal dan Halal Softgels gelatin bagi Malaysia dan pasaran Asia Tenggara.
Halagel kini telah meluaskan aktiviti perniagaan dari perdagangan untuk mengedar dan mengeluarkan produk-produk alternatif halal di bawah jenama terkenal Halagel ® melalui anak-anak syarikat syarikat iaitu:
1. Halagel Distributor Sdn. Bhd
2. Halagel Plant (M) Sdn Bhd
3. Halagel Products Sdn Bhd

Misi
"UNTUK MENYEDIAKAN PRODUK ALTENATIF HALAL KE SELURUH DUNIA "

Visi
"MEMBINA SYARIKAT YANG MENJADI PENGELUAR UTAMA JENAMA UNTUK PRODUK HALAL"


Sumber
1. http://www.halagel.com